De Amerikaanse pakjesbezorger FedEx heeft de wind in de rug, stelt het gezaghebbende beleggingsblad Barron’s. Het nieuwe moederbedrijf van TNT Express hoeft niet bang te zijn voor webwinkel Amazon.

De Amerikaanse pakjesbezorger FedEx is bezig de overname van zijn Nederlandse branchegenoot TNT Express af te ronden. De overname moet in de eerste helft van dit jaar worden beklonken.

FedEx deed vorig jaar een bod van acht euro in contanten per aandeel op het Nederlandse koeriersbedrijf.

Afgelopen donderdag kwam FedEx met met kwartaalresultaten naar buiten. Daaruit bleek onder meer dat de omzet is gestegen en dat de winstverwachting opwaarts is bijgesteld.

Beleggers reageerden positief op de cijfers. Sinds donderdag is het aandeel FedEx met ruim dertien procent gestegen tot 163,71 dollar. En er zijn redenen om aan te nemen dat de koers verder zal stijgen in het komende jaar, zo verwacht het Amerikaanse beleggersblad Barron’s.

Concurrentie Amazon?

Sinds de zomer van 2015 stond het aandeel FedEx onder druk. Volgens Barron's waren er zorgen in de markt over mogelijke concurrentie van webwinkel Amazon.

Het Amerikaanse e-commercebedrijf zou ook de mogelijkheden van pakketbezorging bekijken, waardoor FedEx er een concurrent bij zou krijgen. De geruchten werden opnieuw aangewakkerd, na berichten dat Amazon in gesprek was met Boeing over de huur van een twintigtal vliegtuigen.

De onrust over een nieuwe concurrent zorgde voor druk op de koers van FedEx. Maar omdat Amazon de vliegtuigen naar verwachting gaat inzetten om producten van het ene naar het andere distributiecentrum te brengen - en dus niet voor bezorging aan huis - zijn de zorgen ongegrond, aldus Barron's.

Pakketbezorging

Barron's ziet diverse zaken die positief kunnen uitpakken voor de koersontwikkeling van FedEx. Zo worden pakketjes steeds vaker vanuit winkels verstuurd en steeds minder vanuit distributiecentra. Winkels hebben hierdoor een beter overzicht op hun voorraad, waardoor FedEx postbezorgers efficiënter kan inzetten. Ook gaat het bedrijf eerder kosten in rekening brengen voor grotere pakketjes.

Barron's merkt daarnaast op dat FedEx in het verleden op de beurs tegen een korting werd verhandeld ten opzichte van concurrent UPS. Dit zou te maken hebben met de sterkere positie van UPS in de bezorging per truck, waar de winstmarges hoger zijn dan bij het luchtvervoer.

FedEx is echter bezig een inhaalslag te maken op het gebied van vervoer over land, aldus Barron's. Het beleggersblad denkt dat de "kortingskloof" tussen FedEx en UPS zou moeten afnemen, wat positief zou zijn voor het aandeel FedEx.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl